Czy witamina D jest ważna dla naszego zdrowia?

Czy witamina D jest ważna dla naszego zdrowia?

Wraz z nastaniem jesieni, zaczynamy być bombardowani reklamami zachęcającymi nas do zaopatrzenia się w niezbędne suplementy, które pomogą nam zachować zdrowie i odporność. W morzu różnorakich specyfików, niewątpliwie, największy udział, ma ostatnio witamina D. Badania nad jej wpływem na ludzki organizm i współzależność w występowaniu różnych schorzeń, są głównym tematem wielu najnowszych publikacji. Chcąc bliżej przyjrzeć się tematowi, warto dowiedzieć się jak witamina D wpływa na nasz organizm, czym grozi jej niedobór i kiedy warto sięgać po jej suplementy.

Jak działa witamina D

Witamina D jest niezwykle ciekawą witamina. Poza występowaniem w tkankach roślin i zwierząt, ma jeszcze jedną umiejętność, a mianowicie może być wytwarzana w organizmie człowieka z cholesterolu, pod wpływem słońca. Z tego względu jest uważana również za hormon. Światło słoneczne, pomaga nam w pokryciu aż 80% zapotrzebowania na witaminę D.

Witamina D ma ogromny wpływ na cały organizm. Wpływa na układ kostny, regulując poziom wapnia i fosforu. Zapobiega krzywicy, nieprawidłowemu rozwojowi i osteoporozie, dlatego utrzymanie jej na odpowiednim poziomie jest niezmiernie ważne w diecie małych dzieci i młodzieży, oraz osób starszych. Jest odpowiedzialna za prawidłową pracę mięśni. Reguluje układ nerwowy, układ krążenia. Zapobiega powstawaniu stanów depresyjnych. Wspomaga odporność organizmu, działa przeciwbakteryjnie i antynowotworowo. Zmniejsza stany zapalne. Bierze udział w regulacji snu. Zapobiega cukrzycy typu drugiego. Wspomaga regenerację wątroby.

Niedobór witaminy D – skutki

Jak wiadomo witamina D w większości jest syntetyzowana dzięki promieniom słonecznym, dlatego jej poziom w organizmie jest zależny od ekspozycji na słońce. O ile wiosną i latem, nie ma z tym problemu, tak przez resztę roku, jesteśmy narażeni na jej spadek. Objawami świadczącymi o tym stanie będą między innymi:

– przewlekłe zmęczenie

– stany depresyjne

– rozdrażnienie

– częste bóle głowy

– bóle mięśni

– bóle kości

– osłabienie mięśnia sercowego

– problemy z dziąsłami

– pogorszenie wzroku

– bezsenność

– problemy ze strony układu trawiennego

Niedoboru witaminy D jest niebezpieczny już w okresie płodowym dziecka. Może doprowadzić do upośledzenia rozwoju układu nerwowego, przez co skutkiem może być rozwój autyzmu, czy schizofrenii.

W wieku dziecięcym niedobory witaminy D, prowadzą do opóźnienia zrastania ciemiączka, powstawania deformacji główki dziecka. W późniejszym wieku mogą rozwijać się krzywice. Niedostateczny poziom witaminy D, prowadzi do osłabienia siły mięśniowej, zaburzeń gospodarki wapniowo fosforanowej, a przez to występowania bolesnych skurczy.

U osób starszych, zwłaszcza kobiet w okresie menopauzy, u których występuje niedobór witaminy D, istnieje ryzyko rozwoju osteoporozy.

Obniżenie poziomu witaminy D ma duży wpływ na występowanie stanów zapalnych tarczycy. U większości pacjentów ze stwierdzona choroba Hashimoto, jednocześnie oznaczano niski poziom witaminy D. Suplementacja w dużym stopniu pomaga w walce z tą chorobą, ze względu na przeciwzapalne działanie witaminy D.

Ponadto niski poziom witaminy D, jest przyczyną obniżonej odporności organizmu, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Czy badanie poziomu witaminy D jest konieczne?

Występowanie typowych objawów niedoboru, stanowi podstawę wdrożenia suplementacji i zwykle nie wymaga głębszej analizy. Istnieje jednak klika sytuacji w których badania poziomu witaminy D jest uzasadnione i może wykluczyć podejrzenie występowania innych przyczyn.

Badanie poziomu witaminy D jest pomocne w diagnozowaniu chorób związanych z wchłanianiem wapnia, takich jak zmniejszonej gęstości kości, czyli ich rozmiękania lub osteoporozy.

W związku z zależnością poziomu witaminy D, z występowaniem stanów zapalnych, badanie witaminy D wykonane jest również w diagnozowaniu i monitorowaniu chorób przytarczyc. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego u osób u których występują zaburzenia wchłaniania tłuszczu, czy borykającymi się z zespołami złego wchłaniania, również warto wykonywać badanie stężenia metabolitu. Podobnie u osób z chorobami autoimmunologicznymi, u których witamina D może określać spadek odporności.

Oznaczenie stężenia witaminy D, wykonuje się wykonując pobranie krwi z żyły łokciowej. Badanie poziomu witaminy D, nie wymaga specjalnego przygotowania, ale powinno odbywać się na czczo.

Jak uzupełnić poziom witaminy D?

Ponieważ z niedoborem witaminy D, wiąże się szereg zaburzeń, należy podjąć decyzję o suplementacji witaminy. W leczeniu niedoborów witaminy D najłatwiejszym sposobem jest oczywiście suplementacja. Szeroki wybór preparatów, umożliwia dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości tej witaminy. Zaleca się by suplementacja witaminy D, trwała od września do kwietnia, czyli w miesiącach, gdy synteza skórna jest nie wystarczająca. Bardzo ważne, by wybierać preparaty, w których składzie poza witaminą, znajdziemy również tłuszcze, ze względu na to, że witamina ta należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Witamina D w oleju z wiesiołka, czy w połączeniu z tranem, będzie dużo lepiej przyswajalna. Suplementacja jest bezpieczna, zatrucie witaminą D występuje niezwykle rzadko.

Warto zadbać również o swoją dietę

Witamina D, potrzebna naszemu organizmowi, może być dostarczania w dwóch postaciach, pierwsza w postaci witaminy D2, pochodzącej z komórek roślinnych, oraz witaminy D3, z komórek zwierzęcych. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego na diecie niskokalorycznej, opartej na produktach roślinnych, dostarczenie jej w odpowiedniej ilości może być problematyczne. Duża ilość witaminy D3 znajduje się, przede wszystkim w tłustych rybach morskich. By w naturalny sposób zadbać o odpowiedni poziom witaminy D3, powinniśmy włączyć do swojego jadłospisu:

– tłuste ryby morskie, np. łosoś, sardynka, makrela

– jaja

– produkty mleczne

– wątroba

– oleje roślinne

– grzyby

Jak widać, warto zadbać o odpowiednią suplementację. Odpowiedni poziom witaminy D jest dla nas niezwykle ważny.

You might also like

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *